Informace z veřejné prezentace analýzy stávající
dopravně-bezpečnostní situace a návrhů dopravně-inženýrských opatření v Úvalech
9. 1. 2017
Doc. Čárský a Ing.
Kocián z ČVUT Fakulty dopravní představili občanům velmi
srozumitelnou formou výsledky své analýzy, kterou si u nich objednalo vedení
města.
Součástí zadání bylo i
posouzení návrhu tras cyklostezek, které vzhledem k dispozičnímu rozložení
jednotlivých částí města tvoří významnou spojnici okrajových částí
s centrem.
Na jednání zazněla
informace o dvou uvažovaných variantách propojení oblasti U Horoušánek, Zálesí a Setých
s nádražím a centrem města. Obě varianty vycházely z návrhu cyklotras
na oficiálních stránkách města (viz.obr 1 v příloze). Varianta 1 vede, až na malý úsek protínající
zástavbu, podél horoušanské strany ulice Jirenská, dále přes ulici Purkyňovu a
ulici Pod Tratí k podchodu nádraží.
Variantou 2 je cyklostezka podél koupaliště.
Varianta 1 byla shledána vhodnou. Posuzovatelé pouze dořešili propojení se
zástavbou u Klánovického lesa a
s tím související místa a způsob
bezpečného překročení silnice 101, respektive ulice Jirenská a propojení se
stávající cyklostezkou. Navrhli také alternativní trasu Jiráskovou ulicí k hlavní
budově nádraží. Obě alternativy varianty 1 zachycuje příloha 39 studie ČVUT Fakulty dopravní (viz.obr.2).
S cyklostezkou přes koupaliště
prosazovanou vedením města se studie vypořádává, cituji:
„Protože byla Alej úvalských dětí II v dubnu (podle informací z měsíčníku
Život Úval [17]) přesazena blíže k ulici Jirenská (silnice II/101) (viz obr.
83), aby mohlo stromořadí v budoucnu oddělovat plánovanou komunikaci pro
cyklisty podél ulice Jirenské (silnice II/101), bylo po ověření této informace
opětovnou prohlídkou dané oblasti od návrhu druhé varianty upuštěno.
Pokud se časem, v rámci budování spojení s centrem, obnoví stávající, dříve často používaná cesta OKOLO koupaliště, jistě bude sloužit ke spokojenosti všech obyvatel Úval a zejména obyvatel Hodova. Stezka přímo PŘES areál koupaliště se v současnosti jeví jako pochybná investice.
Na dotaz, jaká je priorita návrhů ve studii ČVUT, řekl starosta, že
priorita je pro vše stejná.
Další dotaz byl na starostou prosazovanou cyklostezku
přes koupaliště (pozn. autora: jedná se o asi 200 m úsek 2 m široké asfaltové
komunikace vedený zatím pouze přes území stávajícího areálu koupaliště,
přestože za jeho oplocením vede po městském pozemku historicky užívaná, byť
v současné době zanedbaná, cesta).
Otázka, zda vedení města stále počítá s vybudováním
cyklostezky přes koupaliště, přestože analýza ji nepovažuje za zásadní pro propojení
periferních částí s centrem města, zazněla odpověď pana starosty, že ano,
že stezka bude vybudována.
Doc. Čárský si
v osobním rozhovoru hodně pochvaloval situaci, kdy mohli bez ovlivňování
ze strany politiků udělat studii , která řeší problematiku dopravy
v Úvalech. Jsme rádi za jeho odborné a nestranné posouzení.
Z našeho pohledu však dochází k podobnému jevu jako s (ne)vysvětlováním
nejasností kolem obnovy koupaliště. Nechceme zpochybňovat, že pohodlný přístup
na koupaliště pěšky i na kole z centra města i kolem čistírny odpadních
vod. Je potřebné i propojení s dalšími cestami k Hodovu. Příprava stavby
těchto úseků však je zatím, pokud jsme informováni, pouze v ideové
podobě. Zpochybňujeme pouze tu část cyklostezky, která má „ukrojit“ část
areálu koupaliště. Nepochopitelné je
především to, že přípravy na provedení této stavby pokračují i nyní, kdy
byl městem zadán architektonický a technický návrh řešení koupaliště. Vzhledem
k nelogičnosti postupu vedení města se nelze ubránit dojmu, že zde hrají
roli jiné zájmy, které jsou prezentovány jako potřeby úvalských občanů.
Proč a pro koho je
cyklostezka přes koupaliště tak důležitá a kdo stezku vlastně doopravdy chce?
Proč je tak důležité zmenšit plochu koupaliště?
Tyto otázky tedy stále
zůstávají nezodpovězeny!
Za občanskou aktivitu
Zachraňme koupaliště Zdeňka Havránková a Petr Vosecký
Obr.1 – Schematický nákres
cyklotras dle návrhu města
Obr.2 – Schematické vedení
cyklotras ve městě dle přílohy 39 analýzy
vypracované ČVUT Fakulta
dopravní
Žádné komentáře:
Okomentovat